tirsdag 5. juni 2012

Sammenlikning Mountain Buggy og Bumbleride

Vi får nesten daglig spørsmål om vi kan sammenlikne disse vognene med tanke på størrelse, trillekomfort etc. Siden det nå er over 1 år siden jeg sist trillet en Mountain Buggy syns jeg det er vanskelig å sammenlikne, særlig fordi jeg er så frelst på Bumbleride om dagen (og er redd jeg skal huske feil eller ha en for subjektiv oppfatning av Bumbleride).

I går kveld skulle jeg imidlertid demonstrere en Bumbleride for en kunde, og tror dere ikke hun hadde med sin Mountain Buggy for å sammenlikne. Perfekt, så da måtte jeg frem med kameraet og selvfølgelig ta en ekstra titt på forskjellene mellom disse. Endelig fikk jeg målt de 2 beste vognene (min oppfatning) på markedet opp mot hverandre:


Størrelsemessig er Bumbleride nettere og mindre enn Mountain Buggy, og den er betraktelig smalere mellom bakhjulene. Dette går imidlertid ikke utover trillekomforten eller stabiliteten, og jeg syns vel at Bumbleride har et riktigere tyngdepunkt enn Mountain Buggy (i hvertfall sammenliknet med de nyeste modellene av Mountain Buggy). Jeg har selv fått min datter til å sitte oppe ved ryggen på Bumbleride når den er i liggestilling, og det er ikke tegn til at den vil tippe bakover.

Trillekomforten til Mountain Buggy er jo i en klasse for seg, men jeg må si at det er et par ting ved Bumbleride som gjør den til vel så god å trille. Bumbleride har bedre fjæring enn Mountain Buggy, samt at den er en del lettere. Og det mest positive med Bumbleride er at man ikke triller borti hyller etc med bakhjulene i butikken, slik man ofte har en tendens til med Mountain Buggy.

Hjulene på Mountain Buggy er noe større enn hjulene på Bumbleride (og også noe bredere). Mountain Buggy er forsåvidt en større og grovere trehjuling enn Bumbleride. Som jeg har skrevet tidligere, er Bumbleride liten og nett med finesser de fleste trehjulinger kan misunne.

Når det kommer til kalesjen kan ingen slå Bumbleride. Denne har også justerbart fotbrett og justerbar bumperbar.

Sammenlagt er Bumbleride betydelig mindre enn Mountain Buggy:


Har dere flere spørmål, kan jeg gjerne svare nå mens jeg ennå har Mountain Buggy friskt i minne...

11 kommentarer:

Anonym sa...

Vi står mellom disse vognene til lillebror, 7 mnd, håper dere kan svare på dette

På Barnas Hus sa de at MB har integrert solskjerm. Vognen på bildet har ikke det???

Finnes det stormtrekk, fottrekk, til Bumbleride. Jeg vet at MB ikke har dette.

Er det ulik høyde på håndtaket

Anonym sa...

Jeg har faktisk vurdert både mountain buggy og TFK. Lurer på om jeg har fått enda en utfordrer her.....
Har blitt anbefalt TFK på¨flere forretninger, men er langt i fra overbevist... De argumenterte mye med tilgang til reservedeler, hvordan er det med bumbleride?

Vognverden sa...

Hei Anonym 1

Vognen på bildet er en eldre modell, men det er riktig at dagens modell av Mountain Buggy har integrert solskjerm.

Det finnes ikke originalt stormtrekk til Bumbleride, men de har en vann- og vindavvisende fotpose/vognpose. Jeg har derimot utrolig god erfaringm med stormtrekket fra Stay-put på begge disse vognene. Her ser du bilde av MB med Stay-put weatherproof: http://www.vognverden.blogspot.no/2011/04/mal-pa-stay-put-weatherproofstormtrekk.html

Både Bumbleride og Mountain Buggy har justerbart knekkhåndtak, og passer perfekt til lave så vel som høye personer. Bumbleride sitt håndtak er smalere enn Mountain Buggy sitt.

Vognverden sa...

Hei Anonym 2

For det første er det utrolig få reklamasjoner på Bumbleride, men skulle man være uheldig har den skandinaviske leverandøren alle deler på lager.

Leverandøren vår yter utrolig god service og er veldig raske, så skulle det være noe vil vi ha de fleste deler i løpet av noen få dager.

Ja, Bumbleride er virkelig en sterk utfordrer til både TFK og MB (hilsen en som har hatt alle 3 vognene).

Anonym sa...

Hei!

Jeg lurte på en ting ang. bumbleride.. kan sittedelen vendes slik at barnet sitter mot deg? og det samme med babybagen da.. Blir det i såfall som en kombivogn eller duovogn?

Vognverden sa...

Hei Anonym!

Som sportsvogn er Bumbleride Indie kun fremovervendt, men med babybag har du barnet mot deg.

Bagen på Indie monteres oppå sportsdelen. Man tar av kalesjen på sportsdelen, og fester bagen i de samme festene.

Nederst på denne siden ser du bilde av Indie som bagvogn: http://www.bumbleride.com/strollers/latching-carrycot.php

Anonym sa...

Kommer det brukeromtale på Indie tvillingvogn?

Anonym sa...

jeg har bumbleride tvillingvogn, og er kjempefornøyd så langt! (har bare hatt den et par mnd). jeg bruker den med softbag til minstemann, og storebror på 2 år har god plass ved siden av. den er kjempegod og lett å trille. liker at det er regulerbart fotbrett og gode kalesjer. kan anbefale denne vognen!

Vognverden sa...

Så bra at noen andre kan svare når vi er for trege... hehe... Tusen takk anonym!

Vi har ennå ikke fått testet Indie Twin, da alle vognene forsvinner ut fra lageret med en gang. Men vi lover bilder og omtale om en stund.

Vi har imidlertid mottatt en rekke tilbakemeldinger og nå også brukererfaringer på Bumbleride Indie Twin, så om ønskelig kan vi lage et innlegg med dette denne uken.

Anonym sa...

Hva vil det si at MB er i klasse for seg med trillekomfort? Er den utrolig mye bedre å trille en indien? Eller er det ikke så stor forskjell.. Jeg har utrolig lyst på indie,men trillekomforten synes jeg er viktigest av alt....

Vognverden sa...

Hei Anonym!

Beklager sent svar!

Mountain Buggy er kjent for å ha den beste trillekomforten på markedet, men jeg vil ikke si at Indie ligger så langt etter. Nå har jeg testet Indie på alle mulige underlag, og den imponerer meg stort. Kommer seg frem over alt (noe ikke MB gjør), er lett å løfte over hinder, god fjæring slik at den er like lett å trille på ulent terreng som flatt gulv, samt et utrolig bra tyngdepunkt.