lørdag 7. mai 2011

Brukeromtale Trille Hippa med svingbare hjul

For en vogn!

Våre forventninger til denne vognen var jo skyhøye, og vi var egentlig forberedt på å bli skuffet. Og for å være helt ærlig ble jeg en tanke misfornøyd med en gang jeg åpnet esken. Jeg syns nemlig vognen var litt stor og ruvende, men det var før jeg fikk den med ut og så alle de geniale løsningen, de store og gode lufthjulene og den helt fantastiske kalesjen.

Mitt førsteinntrykk var at den minnet mye om Brio Go i utførelse, og for at dere lettere skal få et inntrykk av denne vognen, har jeg valgt å sammenlikne disse to vognene i dette innlegget. Mulig det blir et veldig langt innlegg, men jeg kommer senere til å skrive et kortere innlegg kun med Trille Hippa med svingbare hjul. Brio Go er en vogn som mange har kjenskap til, eller i hvertfall har sett på Babyshop, Barnas Hus etc, så jeg tenkte det var greit å ta utgangspunkt i denne.

Her ser dere vognene stilt opp ved siden av hverandre:

Som dere ser et de ganske like i utseende, og de har begge ergonomiske håndtak som gjør at de er veldig gode å holde i. Trille Hippa med svingbare hjul er litt lengre enn Brio Go, noe man kan merke når man triller f eks i butikk eller andre steder man svinger mye. Men til gjengjeld er den smalere enn Brio Go mellom forhjulene, så den har ingen problemer med å komme se frem på smale steder.
Sittedelen til Trille Hippa er høyere opp enn på Brio Go, så barnet sitter høyt og fint med god oversikt. Setet til Hippa er dessuten noe av det som imponerer meg mest. Det er utrolig god polstring og man trenger virkelig ikke seat-insert i denne vognen. Og på tross av at sittedelen er lang, er den formet slik at selv min lille datter på 9 mnd er godt støttet og satt veldig fint i den. Myk og god polstring opp på sidene, gjør av den er veldig lun og fin for de yngste. Til og med fotbrettet er polstret med mykt stoff, så det er tydelig at de har lagt stor vekt på komforten til barnet når de lagde denne vognen. Vi var jo faktisk en smule skeptisk til sittedelen, i og med at leverandøren vår bare hadde et dårlig produktbilde av sittedelen, samt at Danmark ikke er vant til å lage sittedeler (der bruker de jo bagvogn hele vognperioden). Men denne sittedelen får virkelig en 6´er av meg, og med helt flat liggestilling og helt vannrett sittestilling (i tillegg til en midt i mellom) slår den de flest vogner.
Avtagbar bumperbar (bøyle) som er utrolig enkel og ta av og på. Fotbrettet justers også enkelt på akkurat samme måte som Brio Go. På bilde over kan man se at sittedelen er høyere på Hippa, og jeg må si at jeg syns at Trille Hippa er mer ordentlig vogn enn det Brio Go er. På Hippa får man sittedelen til de tradisjonelle firehjulingene, samtidig som trillekomforten jo er bedre grunnet de svingbare hjulene. Og når vi først snakker om hjul, er hjulene på Hippa større enn på Brio Go, og best av alt det er lufthjul (både foran og bak). Og på bildet under kan man se hvor stor forskjell det er på forhjulene.
Men på et punkt er Brio Go suveren, og det er når det gjelder vekt. Med sine 11 kg er den flere kg lettere enn Trille Hippa og det merkes selvfølgelig når man f eks skal løfte vognen ut og inn av bilen. Men jeg skjønner jo at Trille Hippa ikke kunne vært noe mindre og lettere, for da kunne den jo ikke hatt den store sittedelen blant annet. Men jeg som alltid er på jakt etter den "perfekte" vogn, skulle selvfølgelig hatt i pose og sekk. Så sittedelen til Trille Hippa på Brio Go understellet hadde vært noe for meg... Nei, fra spøk til alvor (ja, for å teste en barnevogn er ingen lek!!!) så blir man nok vant til vekten etterhvert. Nå må det sies at jeg til vanlig triller små vogner som Bugaboo Cameleon og Brio Go, og da er det klart at jeg syns Trille Hippa er stor i forhold. Men som man kan se ut i fra bildene er ikke forskjellen så stor som jeg skal ha det til. Og sammenliknet med de andre barnevognen fra Trille er den jo veldig liten.
Er dere ikke enig at disse to vognen er ganske like, bare at Trille Hippa er litt mer som en tradisjonell barnevogn?

Så til det som jeg liker aller best med Trille Hippa, og det er kalesjen. Jeg har aldri sett en så lun og god kalesje, som samtidig er så nett. Jeg har frem til nå hatt utallige vogner (langt over 20 stk) og jeg har aldri tidligere sett en kalesje som dekker så bra. Jeg er strålende fornøyd med kalesjen til Brio Go, men ser jo nå hvor mye bedre kalesjen er på Trille Hippa. Og selv i liggestilling, kan kalesjen dras utrolig langt frem over barnet.
Her ser man også hvor mye bedre liggestillingen er på Trille Hippa enn på Brio Go. Og akkurat på dette bilde syns jeg ikke vognen er så like. Her ser man hvorfor Trille Hippa er nødt til å veie mer enn Brio Go, og at en enkel/lett sittedel er årsaken til at Brio Go bare veier 11 kg
Begge vognen har store og gode handlekurver som det er enkelt å komme til, men handlekurven på Trille Hippa er noe mer lukket enn på Brio Go. Skal få tatt en bedre bilde av handlekurven en annen dag.
Selvom Trille Hippa har gode støtdempere, er den mye stivere å trille enn Brio Go. Men nå vet jeg jo at en del klager på at Brio Go er for myk å trille. Trille Hippa føles temmelig stiv når man triller, men når man f eks skal opp på fortauskanter, kjenner man at det er god fjæring på bakhjulene. Men dessverre kjenner man ikke dette når man triller bortover. Da føles den litt som Bugaboo Cameleon. Dette er selvfølgelig en smaksak, og det er sikkert litt dumt at jeg har trillet Brio Go de siste dagene og sammenlikner med den, for jeg husker at jeg syns Brio Go hadde altfor mye demping den første gangen jeg trillet den. På den annen side virker jo Trille Hippa mye mer stødig og stabil, og med de store lufthjulene foran vil jeg tro at den er mye bedre på snø og ulent terreng. Jeg har bare fått testet Trille Hippa på vanskelig grus, og der hadde den i hvertfall ingen problemer. Og Trille Hippa er en "ordentlig" vogn som man ikke føler at man kan ødelegge ved å trille på ulent terreng etc. Her er det ikke noe plastikk eller liknende, og man får inntrykk av at det er god kvalitet og at dette er en vogn som varer lenge. Vi har jo vært veldig fornøyd med kvaliteten til de andre vognene fra Trille, og det ser ut som denne vognen er av samme kaliber.

Er så dette den "perfekte" vogn?
Både ja og nei! Jeg har vel enda en gang fått erfare at den perfekte vogn ikke finnes, for akkurat nå er min vogndrøm Trille Hippa sittedel på Brio Go understell (og selvfølgelig skal den være like lett som Go er i dag), og det vet jeg jo er umulig. Men jeg vil nok tørre og påstå at Trille her har kommet temmelig nærme den perfekte vogn. Og for dere som liker de tradisjonelle firehjulingen, men savner bedre trillekomfort, vil den helt klart være helt fantastisk.

Dette ble en lang omtale, men tror det eller ei, vi har ennå ikke fått testet denne vognen skikkelig. Sittedelen er jo bare en av 3 valgmuligheter på denne vognen, og vi gleder oss til å få tatt bilder og trillet med bagen på (inkl. den lille bærebagen). Dessuten må vi jo få testet de store gode lufthjulene i terreng, og sjekket om de faktisk er så gode som vi tror.

Et det noe jeg har glemt, eller dere har noen spørmål knyttet til denne vognen, er det bare å sende oss en mail. Vi svarer gjerne på spørsmål, og oppdaterer selvfølgelig her på bloggen hvis vi kommer på noe mer.

PS: dobbeltklikk på bildene hvis dere ønsker de større!

Ingen kommentarer: