tirsdag 24. november 2015

Brukeromtale Greentom Upp Classic

Her kommer den første utfyllende brukeromtalen av verdens grønneste og mest miljøvennlige vogn, Greentom Upp Classic. Vi er utrolig heldige som har fått Mari, med lang vognerfaring og masse vognkunnskap, til å teste denne nyheten for oss.


Greentom Upp Classic 
Jeg har sett på Greentom Upp i flere måneder nå, og ble veldig glad da jeg fikk tilbud om å prøve den ut for Vognverden. Før Vognverden begynte å ta den inn var det svært lite informasjon å finne om både merket Greentom og Upp, og også få skikkelige bilder å oppdrive utover Greentoms egne produktbilder. Dermed har jeg ikke turt å ta sjansen på den, rett og slett fordi det har vært vanskelig å finne nok informasjon om den.
Av samme grunn var jeg også veldig spent når den nå endelig skulle komme, men den har virkelig ikke skuffet. Denne trilla er kommet for å bli!

Første inntrykk
Førsteinntrykket da jeg åpnet esken var positivt. Jeg var på forhånd spent på hvor plastikk plastikken kom til å være, og det var en lettelse at den slettes ikke gir noen billig-følelse. Tekstilene er også kraftigere og gir mer følelse av kvalitet enn jeg hadde forventet. 
Upp kommer også så godt som ferdi g montert og er enkel og intuitiv å finne ut av. 


Tekstiler
Tekstilene på Upp minner meg om tekstilene til Bumbleride Indie og Flite, for de som kjenner disse vognene. De er i likhet med Upp produsert av resirkulert plastmateriale, og det er derfor ikke overraskende likhet. Det er tekstiler som kjennes litt grove og uvante ved første berøring, men som gir en solid følelse av kvalitet og som er svært enkle å holde rene (og er skitavstøtende). I setet og seteryggen er det godt med polstring, og setet føles veldig mykt og behagelig. 

Sete
Setet er som nevnt godt polstret og kjennes mykt og komfortabelt. Det er romslig, og selv syvåringen min på 117 cm får plass. Hun fyller setet helt og får rimelig god bøy på knærne, men om vi tar av bøylen har hun god plass likevel. Absolutt en vogn for lange barn, men fotstøtten kunne gjerne vært dypere, slik at lange barn med store føtter kunne fått hvilt føttene bedre. 
Som nevnt kan bøylen tas av og på etter ønske. Vær da obs på at det finnes en rett og en gal vei å montere den på – det oppdaget jeg litt sent selv.
Bøylen fungerer som bærehåndtak, men gjør av trilla tar litt mer plass i bilen. 
Selen er en vanlig fempunkts sele, og kan ikke høydejusteres. Imidelrtid kan man benytte seg av kun midjeselen.
Da jeg vurderte Upp tidligere i år, var hvilestillingen det store tvilsspørsmålet for meg. Upp classic har bare to ryggposisjoner, en rett og en hvilestilling. Min 2-åring sover fortsatt et par timer daglig, og vi har behov for en reisetrille som hun også kan sove i ved behov. 
Ryggen justeres trinnløst mellom sitte- og hvileposisjon, omtrent på samme måte som Bumbleride Indie, Brio Go og liknende. Det gir den gode «hengekøyevuggen» på ryggen i hvileposisjon, men i Upps tilfelle blir denne effekten noe amputert av at hvilestillingen er så bratt. I tillegg er det enkelt for barnet å reise seg opp i sittende stilling når man helst vil at det ligger tilbakelent og hviler/sover. 
Og hvilestillingen er rett, og jeg skulle nok ønske den var flatere. Den er omtrent som hvilestillingen på Brio Sitty, for de som kjenner den. Det vil si at barnet mer eller mindre sitter litt tilbakelent og sover. For oss fungerer det greit. Det hender jeg må legge vognen bakover og hvile den på noe akkurat mens hun skal sovne, fordi hun ellers setter seg rett opp. Men hun sover godt når hun først har sovnet, og hun sover like lenge som vanlig. 
Sittestillingen er rett og fin, og vi har ikke opplevd med denne at 2-åringen strekker seg fremover for å få rettere sete. 


Kalesje
Kalesjen er bra. Tekstilene er solide, den holder seg pent oppe og den dekker godt. Jeg savner imidlertid den ekstra solskjermen som Upp Reversible har, og ettersom det er en trille – gjerne en reisetrille man vil ønske å ha med på sommerferie – så savner jeg også lufteluke i kalesjen. 

Understell
Som jeg skrev innledningsvis, er jeg positivt overrasket over plastmaterialet i understellet. Det er robust og kraftig, og føles ikke skjørt eller dårlig på noe vis. Det er heller ikke noe mer utsatt for riper enn et understell i metall, jeg har drevet og lagt den sammen og slått den opp på grus uten at det har gitt merker på understellet.
Håndtaket er i samme materiale, og det er kun her jeg synes materialet kommer litt til kort. Det er rett og slett litt for glatt, det glipper i hendene mine hvis jeg har votter/vanter på meg. Det kan jeg fint løse med å kjøpe ekstra grips til. 
Når det gjelder høyden på håndtaket var jeg i utgangspunktet litt bekymret. På produktbilder og reklamevideoer ser Upp fryktelig lav ut, men de må ha brukt veldig høye modeller, for Upp har perfekt høyde for meg på 1.75 og jeg vil tro jeg kunne vært både 5-10 cm lavere og 5-10 cm høyere også, uten at det hadde vært noe problem. Ellers er det godt å holde i, har god vinkel. 

Noe av det jeg er mest begeistret for ved understellet, er måten de har konstruert det nede ved handlekurven. Her buer det innover mot fronten av vogna, og det er rett og slett umulig for oss langbenede  å sparke inn i understellet. Her er den vesentlig bedre enn konkurrenter som Babyjogger City mini, Babyjogger Zip, Quinny Zapp og Babyzen Yoyo,s om jeg har hatt tidligere.

Sammenslåing 
Upp er svært enkel å felle sammen og å slå opp, den blir liten sammenslått, kan stå av seg selv og den er enkel å håndtere og bære rundt på. 


Handlekurv
Handlekurven er ved siden av hvilestillingen den eneste ulempen ved Upp, slik jeg opplever den. Den er liten. Veldig liten. Jeg får plass til et strikketeppe og et bæresjal, og så er det bare å begynne å stappe inn. På det meste har jeg fått plass til strikketeppet, bæresjalet, en liten gympose med bleier og 2-åringens vinterjakke. Heldigvis er dette en stabil trille, og den er ikke baktung. Det vil si at du, på eget ansvar og etter skjønn, fint kan henge stelleveske/sekk/et par poser på håndtaket uten at den blir tippete og ustødig. 

Hjulene
Hjulene på Upp har vært den virkelig store overraskelsen. De er større enn jeg trodde, og de er myke. De er også så langt jeg har erfart stein-sikre, dvs. at det ikke fester seg sten i dem. De har også god grip, det vil si at de ikke er glatte, de «tar» godt også på innendørs, nybonet kjøpesentergulv.

Hjulene er festet tett innpå understellet, og man slipper derfor skranglefølelse- og lyd når man triller over brosten og grus, og de takler begge delene svært godt. Det er ingen påfallende «trillefølelse» når man triller Upp over grus, brosten eller ujevn asfalt. Ingen skrangling, ingen voldsom risting, hjulene er myke og det veier merkbart opp for manglende fjæring. Forhjulene er ganske store, og det er ingen problem å komme seg frem. Det blir spennende å se når snøen kommer, men jeg er optimistisk og har tro på at den kan takle normalt snøfall. 


Trillekomfort
Upp Classic er en lettvekter, og det merkes når man triller. Den er lett, og jeg kan trille den med en hånd selv med syvåringen på ca. 20 kg oppi. Som sagt gjør hjulkvaliteten i stor grad opp for manglende demping, og jeg opplever at den har veldig god trillekomfort til trille å være. Noen lufthjulstraktor er den ikke, men den går Quinny Zapp og Babyjogger City mini en høy gang. 
Jeg savner i blant at svivelhjulene kunne vært låsbare, men lever godt med at de ikke er det. Det er stort sett kun når jeg skal på bussen at jeg savner dette, men hele trilla er såpass lett at det går greit å stabilisere den på fremhjulene uansett.

Den er en god allrounder, den er ikke så spinkel og trillete at den ikke takler grus, brosten eller lett skogssti, men den er likevel så lett, nett og liten sammenlagt at den den er fullverdig trille på alle måter. Størrelsen og den lave vekten er ikke på bekostning av hverken trillkomforten eller sittekomforten. Det er sjelden vare hos lette triller, der man ofte må velge vekt og størrelse fremfor komfort. 


Tusen takk for en flott og informativ brukeromtale, Mari! Og til dere som venter spent på brukeromtale av bagvognen og den vendbare sportsdelen, kan jeg informere om at de kommer om noen uker:)

Ingen kommentarer: