søndag 24. august 2014

Silver Cross Reflex; the best pushchair in the world?

Silver Cross er ikke særlig beskjeden i beskrivelsen av deres store nyhet Silver Cross Reflex, så forventingene våre var selvfølgelig skyhøye. Vil Reflex innfri alle forventningene våre?


Først vil jeg bare si at det er en drøm å pakke opp en vogn fra Silver Cross, for her er det ikke bare god kvalitet og praktiske finesser som gjemmer seg, men også utrolig mye ekstrautstyr. For mens de fleste vognprodusentene har tatt vekk så og si alt av ekstrautstyr de siste årene (nesten ingen vogner som leveres med regntrekk lengre, noe som var standard bare noen få år tilbake), velger Silver Cross å gå motsatt vei. Dette gleder oss veldig, og Reflex leveres komplett med:

- regntrekk
- adapter til bilsete (Silver Cross)
- seat-insert
- frontbøyle
- fotpose
- LED-lys

Det har skjedd mye på reisetrillefronten de siste årene, og flere og flere produsenter kommer nå med paraplytriller som kan gjøres om til babyvogn (med babyen vendt mot den som triller). Som på mange andre reisetriller er dette babysettet noe man evt. kjøper utenom, så jeg velger å skrive et nytt innlegg om denne delen senere. I dette innlegget tar vi for oss Silver Cross Reflex som en "vanlig" paraplytrille og konsentrerer oss det som følger med som standardutstyr.




For å ta litt mål og vekt etc først, kan vi opplyse om at Reflex veier 8,5 kg og har følgende mål sammenlagt: 106 x 31 x 35 cm. Med andre ord er den temmelig normal i vekt/størrelse sammenlignet med tilsvarende reisetriller, men på et punkt skiller den seg ut. Reflex har nemlig justerbare håndtak, noe vi har savnet på en rekke av reisetrillene vi har testet de siste årene. Med en justerbar høyde fra 100-107 cm, vil den passe både lave og høye foreldre:) Et stort pluss til Silver Cross!


Jeg har allerede nevnt den gode kvaliteten til Silver Cross, og man merker med en gang man monterer Reflex at det er en skikkelig luksusvogn. Gode hjul, ordentlige fester for kalesje, frontbøyle +++, gode håndtak og gjennomførte detaljer. Men så mye bør vi vel kunne forvente når denne reisetrillen ligger i øvre prisklasse?

Uansett, førsteinntrykket var meget bra og som nevnt ble vi virkelig positivt overrasket over alt tilbehøret som fulgte med denne reisetrillen. Vi har kun rukket en kjapp trilletur på asfalt denne helgen, men vi regner med å få testet den bedre på ulike underlag utover høsten. Trillekomforten er det ingenting å si på, hjulene svinger lett både utendørs og på glatt gulv inne. De justerbare håndtakene gjør at man lett finner riktig trillehøyde, og den er meget behagelig å trille.


Når det kommer til sittedelen er denne utrolig romslig og i tillegg er liggestillingen helt flat. Som nevnt følger det med seat-insert og polstring til selene. Bumperbaren (frontbøylen) er også i en klasse for seg, med bøyle trukket i mykt stoff. Videre er kalesjen utrolig stor og dekkende, med UPF 50+ solbeskyttelse. I kalesjen er det i tillegg titteluke (med magnetlukking), stor lomme på baksiden, samt gode ventilasjonshull.



Så til de punktene som skiller denne reisetrillen fra tilsvarende reisetriller. For det første har de designet sittedelen slik at barnets rygg ikke hviler ned mot trillens understell/rygg. Dette er gjort både med tanke på komforten til barnet (ryggen ligger på en måte å "svever" i luften) samt at det skal bedre luftsirkulasjonen under barnet. Vi vet jo alle hvor varme og svette barna kan bli på varme sommerdager, så vi ser frem til å teste Reflex på dette punktet (men jeg er redd vi må vente til neste sommer, for her har jo høsten meldt sin ankomst altfor tidlig…).

I tillegg har Silver Cross Reflex LED-lys på begge sider, som kan stilles i 3 ulike moduser: konstant lys, blink, roterende lys. Denne lille finessen falt virkelig i smak, og nå utover høsten skulle jeg ønske at alle barnevogner hadde denne funksjonen.


Og vi må heller ikke glemme at reisetrillen leveres med matchende fotpose, noe som passer fint nå som vi går mot kjøligere årstider. Denne fotposen kneppes enkelt fast i vognen og kan oppbevares i handlekurven når den ikke er i bruk. Og apropos handlekurv, får man faktisk plass til ganske så mye i Reflex sin sammenlignet med tilsvarende reisetriller.



Jeg har helt sikkert glemt å nevne noe, så bare spørr hvis det er noe dere lurer på. Vi kommer garantert til å skrive mye om denne reisetrillen i tiden fremover, for denne falt i smak hos både liten og stor. Og bare for å beskrive hvor romslig sittedelen er, kan jeg opplyse om at 4 åringen vår satt utrolig fint i den (ikke mange reisetriller hun får plass i lengre). Reflex tåler en vekt på hele 18 kg i sittedelen + 5 kg i handlekurven.

Vi har Silver Cross Reflex svart i nettbutikken, men andre farger kommer utover høsten (kan evt. bestilles opp tidligere).

Her kommer et lite bildedryss med dårlige mobilbilder:












Ingen kommentarer: