mandag 4. juli 2011

Joggevogn; ikke bare til jogging...

Nå har vi hatt Trille Jogger i hus en stund, og vi blir bare mer og mer fornøyd med vognen. Den brukes i hovedsak til jogging, men her om dagen fikk virkelig testet den i røft terreng.

Forrige helg var jeg på tur med begge barna (4 år og 10 mnd), og vi puttet lillesøster i joggevognen for storebror hadde planer om at vi skulle på joggetur... Det er jo begrenset hvor lenge en fireåring orker å jogge, så etter en stund gikk vi heller opp i skogen. Dette er en skog som barnehagen til storebror flittig bruker, så han er godt kjent og skulle selvfølgelig ha oss med oppover de bratteste små stiene etc. Til å begynne med var jeg veldig usikker på om det var så lurt, men så tenkte jeg at vi like greit kunne teste vognen skikkelig i skogen. Og for en overraskelse! Vognen (som jo bare veier 7 kg) fløy så lett som bare det over røtter, steiner og andre hindringer, og det var jo null problem å dytte vognen opp selv de bratteste stiene. Jeg ble mektig imponert, og nå skjønner jeg endelig hvorfor folk som er mye i marka helst vil ha en vogn med 3 faste hjul.

Trille Jogger med Addstroller seat-insert
Jeg har hatt en rekke trehjulinger med mulighet for å låse forhjulet (noe jeg har gjort de gangene vi har vært på skogstur eller i annet ulent terreng), og har jo tenkt at dette blir det samme som en vogn med 3 faste hjul. Men der tok jeg virkelig feil. Nå skal det jo sies at Trille Jogger er mye lettere enn de vognene jeg har hatt tidligere, men jeg tror grunnen til at den er så lett å trille er fordi den er lang og stabil, og tillegg har store lufthjul. Så etter å ha trillet vogner i 5 år og testet utallige typer vogner, har jeg endelig skjønt at det er forskjell på en trehjuling ala Easywalker/Mountain Buggy og type joggevogn eller vogn som er beregnet til bruk i terreng. Man lærer så lenge man triller...

En annen positiv ting med Triller Jogger er at den blir så liten sammenlagt (nå må man ta av hjulene, men  det er gjort på 123), så jeg ser ikke bort fra at den kommer til å bli med på ferier fremover i stedet for trillen vår.
Med andre ord er Trille Jogger en mye mer allsidig vogn enn jeg hadde forestilt meg, og jeg tror den kommer til å bli brukt mer og mer når lillesøster blir eldre. Enn så lenge triller jeg helst med vogn hvor hun er vendt mot meg, men når hun er klar for å sitte fremover er jeg virkelig glad for at vi har Jogger stående.

Ingen kommentarer: